Mijn naam is Anna Mattaar. Al zo lang als ik me kan herinneren, hebben schrijven en verhalen een centrale rol in mijn leven. Ook het verlangen om andere schrijvers te helpen ontstond al vroeg: als schrijvende tiener gaf ik al feedback op andermans verhalen en organiseerde ik activiteiten en wedstrijden voor schrijvers via mijn website Het Leesbeest. Het is een lange en kronkelige weg die van dat allereerste begin uiteindelijk – en onvermijdelijk? – naar Fictera heeft geleid.
Denken vanuit de lezer
Mijn interesse in verhalen en creativiteit is breed, en zo belandde ik op de HKU bij de opleiding Design for Virtual Theatre and Games (nu Interactive Performance Design). Bij het ontwerpen van games en theater is het cruciaal om al in een vroeg stadium de speler of het publiek in gedachten te houden, een vaardigheid waar ik ook als schrijver en schrijfcoach al veel aan gehad heb. Alleen door vanuit de beleving van je toekomstige lezer te denken, kun je zorgen dat je verhaal zo overkomt als je het bedoeld hebt.
Terug naar taal
Na de HKU bleken letters op papier toch hun aantrekkingskracht nog niet verloren te hebben en volgde ik het eerste jaar van een opleiding literair vertalen (Engels–Nederlands) aan de Vertalersvakschool Amsterdam. Daar werd ik tot het uiterste uitgedaagd om ook op woord- en zinsniveau kritisch te zijn. Ondertussen begon ik als redacteur en schrijver mee te werken aan de verhalende game Herald van de Utrechtse gamestudio Wispfire. Ook publiceerde ik in 2015 een Engelstalig verhaal in de bundel In Memory: A Tribute To Sir Terry Pratchett.
Mijn zoektocht naar de volgende stap leidde in 2017 naar de beslissing om me op het redacteurschap te storten. Ik volgde de redactieopleiding van de Schrijversacademie en werkte daarnaast mee aan verschillende boeken van Celtica Publishing. Ook volgde ik een stage bij Schrijven Magazine/Schrijven Online. Deze combinatie maakte me in rap tempo wegwijs in de Nederlandse uitgeefwereld.
Pas op de plaats
Helaas bleek eind 2017 dat ik te veel hooi op de vork had genomen. Een burnout dwong me om een stap terug te doen en te onderzoeken wat ik nou écht wilde, en op welke manier. Ik vond het bij redactie jammer om pas in zo’n laat stadium bij een boek betrokken te zijn en merkte dat ik veel liever op verhaalniveau werkte dan alleen de laatste puntjes op de i te helpen zetten.
Naarmate mijn gezondheid verbeterde, begon ik mijn eigen schrijfprojecten weer op te pakken – een fantasyserie en kortere verhalen in dezelfde setting – en stond ik voor het eerst uitgebreid stil bij de manier waarop ik het schrijven aanpakte. Ik bestudeerde methodes als Save the Cat! van Blake Snyder, Fiction Builder! van Eva Kattz en Maria Staal, en de boeken van K.M. Weiland en Lisa Cron. Ik ontdekte dat een top-down aanpak voor mij het beste werkt: een outline in laagjes opbouwen van overzicht naar details, in plaats van chronologisch door het verhaal te gaan. Bovenal besefte ik hoe gigantisch de verschillen tussen schrijversbreinen zijn en dat wat voor de één geweldig werkt, de ander zal blokkeren.
De start van Fictera
Eind 2020 kwam dit alles bij elkaar in de plannen voor Fictera. Geen redactie maar schrijfcoaching en manuscriptanalyse, zodat ik schrijvers kan helpen om hun eigen, unieke schrijfmethode te vinden en het verhaal dat in hun hoofd leeft zo goed mogelijk in woorden om te zetten. Ik kan niet wachten om te ontdekken waar de weg vanaf hier naartoe zal leiden.