Met dialoog kun je een scène tot leven brengen, maar dan is het wel belangrijk dat de lezer goed kan volgen wie wat zegt. Aan de hand van een fragment van Dimitri Vanhalme laat ik zien hoe je dat aanpakt, samen met andere tips om lezers soepeler in het verhaal mee te nemen.
Blog
Feedback: denk aan de buren
Middenin de actie beginnen kan een effectieve manier zijn om lezers je verhaal in te trekken. De uitdaging is dan wel om te zorgen dat de lezer voldoende informatie heeft om te begrijpen wat er gebeurt. In deze blogpost ga ik daarop in aan de hand van de opening van een verhaal van Wim Slierendregt.
Proeflezers en ruwe diamanten
Schrijven lijkt een eenzaam vak, maar de meeste publicerende auteurs zullen je vertellen dat ze het niet alleen hoeven te doen. Zo ook Marieke Frankema, die de feedback van zorgvuldig gekozen proeflezers gebruikt om de ruwe diamant van haar verhaal te slijpen tot die glinstert.
De grote herschrijfpuzzel
Hoe preciezer je voor je ziet wat je wil met een verhaal, hoe lastiger het kan zijn om dat met alle nuances goed op de lezer te laten overkomen. Voor mij zijn proeflezers daarom een onmisbaar deel van het proces om de woorden op papier te laten aansluiten bij het verhaal in mijn hoofd.
Zes keer corrigeren
Als je boek door een traditionele uitgeverij wordt gepubliceerd, komt de tekst bij meerdere redacteuren en correctoren onder ogen. Antoni Dol, die zijn boeken zelf uitgeeft, wil net zo secuur te werk gaan. In deze blogpost vertelt hij hoe elk van zijn zes correctierondes eruitziet.
Feedback: welkome indringers
Actiescènes draaien om spanning en een hoog tempo: het is geen moment voor uitgebreide beschrijvingen. Toch heeft juist een actiescène ook baat bij aandacht voor de omgeving en beeldende details. Ik geef wat voorbeelden aan de hand van een spannend fragment van Ilja Nijdam.